Verdwaa(l)(s)d door het Zorglandschap - 2



Ik besloot deel 1 van dit epistel met deze woorden: "Meer nog vraag ik me af hoe het mogelijk is dat al die zorgprofessionals zich zo van hun (in mijn ogen toch duidelijke) pad af laten leiden. Dat pad is de beroepseed die ze ooit plechtig gezworen hebben. In mijn volgende blogpost wil ik die zorgprofessionals een aantal vragen stellen. Vragen waarvan ik hoop dat ze leiden tot introspectie, reflectie en eerlijke antwoorden.”

In de gezondheidszorg werken talloze disciplines direct samen met de patienten. Bijna al die disciplines hebben een beroepscode, en velen hebben ook nog eens een beroepseed afgelegd. Grote gemene deler in al deze codes en eden is het gegeven dat je de patiënt, ongeacht wie hij is, wat hij is, hoe hij eruit ziet en waar hij vandaan komt, centraal stelt, hem de vanuit jou beschikbare kennis en bekwaamheid de best mogelijke behandeling en zorg biedt en hem geen schade berokkent. (Do No Harm)

Als ik naar mijn praktijk kijk zijn we in de organisatie waar ik werk (maar ook in alle organisaties om ons heen) als zorgprofessionals een behoorlijk stuk van onze codes en eden afgedreven. Om in de termen van deel 1 van deze blogpost te blijven werken we in “ een landschap met plaatsen als Efficiënt, Productie, Wantrouwen. Winst, Protocollia, Zonderhart en Zielloos. Het station in dit soort oorden heet steevast Data Centraal en je komt er geen mens van vlees en bloed tegen.”

Zo vindt er voortdurend patiëntselectie plaats bijvoorbeeld op basis van verzekering, op basis van allerlei ‘afvinklijsten’, op basis van al dan niet verwachte winstgevendheid en op basis van budgetplafonds.

En wordt de best beschikbare behandeling of zorg lang niet altijd geboden, alweer op basis van hierboven genoemde criteria, maar even vaak op basis van een bureaucratische rompslomp waarin organisaties en disciplines die samen zouden moeten werken elkaar dwarszitten. Continuïteit van zorg is een lachertje geworden. In mijn zorgomgeving gaan patienten dood of decompenseren ze fysiek of psychisch omdat er, vanwege bureaucratische en organisatorische obstakels, niet wordt / mag worden samengewerkt.

Ergo, niet de patient staat centraal, maar het systeem bepaalt hoe behandeling of zorg eruit ziet. Een anoniem systeem dat uitgaat van anonieme statistieken en gemiddelden, die bovendien ook nogal eens gebaseerd zijn op gecorrumpeerd onderzoek.

Alle zorgprofessionals die ik ken weten dit / beseffen dit. Slechts een klein percentage van al die mensen verzet zich ertegen, soms actief, meestal passief agressief. En dat betekent dat we willens en wetens dagelijks heel veel patiënten schade berokkenen. En dat we met de zegen van onze beleidsmakers, onze organisaties en beroepsverenigingen onze beroepscodes en eden te grabbel gooien.

De zorg is hier overigens niet uniek in. In het onderwijs spelen zich gelijksoortige taferelen af, de student / leerling hangt ergens onderin de voedselketen en direct daarboven bevinden zich de docenten / leraren. Deze groepen moeten het doen met de kruimels die overblijven van het overvloedige banket waaraan de haaien in het onderwijs zich volvreten. En de wijze waarop defensie het laatste decennium met haar belangrijkste mensen (de mensen in de frontlinies) is omgegaan is een ander voorbeeld van de manier waarop de zegeningen van een op neo liberale principes gestoelde economie.

Dat brengt mij tot de vragen waaraan ik in de eerste alinea refereerde:

-       Handel jij in je dagelijkse zorgpraktijk nog naar de grondslagen van je beroepscode en je beroepseed?

-       Ben je je ervan bewust dat je door je te conformeren aan de wijze waarop momenteel onze zorg georganiseerd is je willens en wetens schade toebrengt aan patiënten?

En, als je de eerste vraag met nee en de tweede vraag met ja beantwoordde: Wat ga je eraan doen? Hoe zit het met je beroepseer?

Ik besluit deze blogpost met twee quotes die ik vandaag in de social media tegenkwam. Te beginnen met een tweet van Johan Lambregts (@BureauJohan): “Wat zou de zorg in Nederland veranderen als 180.000 verpleegkundigen en even zoveel verzorgenden hun invloed aanwenden.”

En tot slot via LinkedIn een citaat uit een analyse over dewantoestanden bij defensie door brigade-generaal b.d. Ruud Vermeulen: “Dienen is het centrale woord in de krijgsmacht. Als generaal moet je je goed bewust zijn van het feit dat jij er bent voor je soldaten, je onderofficieren, je officieren en burgers. Leading from the front.” Vertaal deze quote naar jezelf als zorgprofessional en je bent terug bij de oorsprong van je beroepscode en beroepseed.

Lex Vink







Reacties